Botox

Rynker utvikles gradvis med økende alder. Årsaken er blant annet muskelaktivitet som påvirker huden.

De vanligste stedene å sette Botox er i «sinnarynken», rundt øyne og i pannen.

Botulinum toxin er naturlig forekommende i toxin fra en bakterie som demper muskelaktivitet og kan brukes for å redusere rynker.De vanligste stedene å sette Botox er i «sinnarynken», rundt øyne og i pannen.

I tillegg kan Botox brukes ved hodepine dersom riktig diagnose er stilt.

Botox brukes også av og til i forbindelse med arrkorreksjoner for penest mulig resultat ved at sårkantene er mest mulig i ro, dvs. ikke utsettes for bevegelser som forringer tilhelingen.

Botox settes etter en grundig vurdering av sykehistorie, diagnostikk og samtale om forventninger med den enkelte pasient. Det trengs ikke lokalbedøvelse da nålen som benyttes er svært tynn. En kan ha litt ubehag rett etter injeksjonen, men du kan ganske raskt starte opp med normal aktivitet. Noen kan ha litt hodepine etter injeksjonen, men det går som regel over i løpet av dager. Paracetamol anbefales ved behov for smertestillende. Egenmassasje av injeksjonsområdet må ikke gjøres, da dette kan gi uønskede kosmetiske effekter.

Botulinum toxin er et trygt medikament, og når det injiseres av kirurg med ansiktskirurgisk kompetanse, er forekomsten av bivirkninger svært lav. De vanligste bivirkningene er midlertidige som lokaliserte blåmerker, lett rødme i huden og lett hevelse i injeksjonsområdet. Bivirkningene er helt reversible og midlertidige, med varighet fra noen få timer til et par dager. En sjelden gang kan det oppstå en uønsket kosmetisk effekt. Det er oftest avhengig av hvordan injeksjonen er satt og vil gå over.

Effekten av Botulinum Toxin varer i 3-4 mnd. etter første behandling. Effekten som demper muskelaktiviteten går over gradvis frem til hodepinen eller rynkene oppstår på ny. Etter noen injeksjoner varer effekten lenger, men det er individuelt hvor lang varigheten av behandlingen er. Eldre kan ha kortere effekt enn yngre.

Oslo

Pilestredet park 7, inngang E

0176 Oslo

Åpningstider:

Mandag: 08:00-15:30
Tirsdag: 08:00-15:30
Onsdag og Torsdag: 08:00-20:00
Fredag: 08:00-15:30

Parkering er mulig mot betaling (9309 | EasyPark)

www.medi3ringvolklinikken.no